Reflektert dagbok – multimediedesign

1.2 Idémyldring

I denne oppgaven skulle jeg bruke minst 3 idéutviklingsmetoder og komme opp med minst 3 idéforslag for å illustrere meg selv som kreativ utøver. Jeg lot tankene flagre fritt og satte de ordene som poppet fram inn på et mindmap:

Mindmap

 

Etterpå prøvde jeg kryssmetoden. Jeg satte opp ord som jeg kom på, under navnet mitt i en rekke, og under «kreativ utøver» i en annen rekke. Deretter snudde jeg arket opp ned og myste med øyene for ikke å se, og streket raskt opp tilfeldige forbindelser mellom ordene på arket. Slik ble resultatet:

Kryssmetoden

Jeg syntes ikke kryssmetoden gav så veldig spennende kombinasjoner, så jeg bestemte meg for å prøve å få til litt mer uvanlige kombinasjoner. Jeg tok mind map’et og snurret fingeren og pekte på tilfeldige ord på arket, to og to. Disse satte jeg sammen i kombinasjoner. Det ble mye mer interessant! 🙂

Kombinasjon

Prøvde også ABC-metoden. Fikk opp et par nye ord på denne måten.

ABC-metoden

Tilslutt tok jeg rammemetoden. Jeg delte et A4-ark inn i seks ruter og fylte de med idéer fra idemyldingen (mind map). Slik ble den:

Rammemetoden

Dette var altså arbeidsmetoden, idémyldringen. Jeg er ganske sikker på at summen av disse stikkordene på mange måter beskriver meg, men hvilke tre som er de beste til å illustrere meg visuelt, det er jeg ikke helt sikker på ennå. Tror jeg må tygge litt til på den… Jeg kommer tilbake med mer!

Legg igjen en kommentar

