Reflektert dagbok – multimediedesign

1.1 Typografiske prinsipper 2 – magasiner og blader

Typografi i magasiner og blader

For bilde i større versjon, klikk her (åpnes i eget vindu).

  • Big in Paris er en film med John Travolta i hovedrollen og klippet er hentet fra Filmmagasinet. Typografien i røde versaler med røde splashdråper, i kombinasjon med bildet av hånden med pistolen, signaliserer veldig tydelig at filmen handler om brutalitet, blod og mord.
  • Clash of the Titans er en film om gresk mytologi og kampen mellom guder og mennesker som akkurat har kommet i 3D-versjon. Bilde og scener i filmen er mye i sepia – mørke og brune farger. Tittelen er i en fri form av versaler i 3D som ser ut som den er hogd ut av granitt, og gir følelsen av noe hardt og sterkt.
  • Alice in Wonderland-filmen bruker en snirklete skript som minner om håndskrevne bokstaver, i rosa og hvitt. Skrifttypen gir et feminint, eventyrlig og fantasifullt uttrykk, noe som passer godt til filmen.
  • Tour of Turkey er en annonse for et sykkelritt i Tyrkia, og bruker en fri form der bokstavene er formet av veier!
  • Shuttle-bussen fra Oslo Lufthavn bruker en gul sans seriff skrifttype i kursiv med skygge, noe som gir en illusjon om fart eller bevegelse. Den signalgule fargen på grå bakgrunn gir maksimal synbarhet, noe de sikkert bruker bevisst til å få kunder i sin konkurranse med andre transportalternativer.
  • Vakre Hjem og Interiør-bladet bruker en klassisk romersk kapitalskrift. Mange ukeblader bruker seriffskrifter i versaler i tittelen, men jeg har sjelden sett en som er så lik den originale romerske kapitalskriften som du ser innhugget på romerske monumenter, som denne. Inntrykket er klassisk, majestetisk og elegant.
  • Kick Ass filmplakatens knallgule digre fete versaler uten seriffer som fyller hele siden, skriker ut at denne filmen virkelig ”kicker ass”!
  • Nøttesnacks fra Sørlandschips-reklamen bruker en fri stil som ser ut som den er håndskrevet med svart tusj. Til og med rammen rundt annonsen er laget på denne måten. Sørlandschips’ image er at de skal være Norges minste potetchipsfabrikk som lager ekte, hjemmelagde produkter. Pakningene, websiden og reklamene deres bruker alle den samme håndskrevne typografien.
  • Mammas mann er tittelen på en artikkel om Alex Rosén i KK. Skrifttypen er en transantikva, en seriffskrift med stor kontrast mellom grunnstrek og hårstrek. Fargen er baby-lyseblå, sikkert valgt på grunn av tittelens assosiasjoner til ”mammagutt”. Men de har også satt en stor kapital M bak tittelen. Kanskje for å likevel fortelle at han en mann med stor M?
  • Lexus-reklamen viser en hvit bil på en sval, lys blålig bakgrunn. All tekst i reklamen er i hvit sans seriffskrift i versaler i noe som kan ligne en geometrisk form. O’ene er for eksempel helt runde, ikke ovale. Valget av typografi gir et rent uttrykk, her ønsker man å signalisere at Lexus er en miljøvennlig og ”ren” bil. ”299 hester og god samvittighet. Ja takk, begge deler” sier teksten. Samvittigheten din blir også ren og hvit som snø om du kjøper bilen. Hvitt er ellers svært moderne i alle slags design for tiden, og valget av hvitt (i typografi + bil) gjør Lexusen mer elegant enn om den hadde vært en annen farge.
  • Radisson Blu-hotellenes reklame ”Paint the town Blu” er veldig stilig gjennomført både i typografi og farge. Skrifttypen de bruker er en geometrisk form av sans seriff, ikke så ulik den som brukes i Lexus-reklamen.
  • KK-forsiden bruker både sans seriff skrift og antikva, pluss en skript (håndskrift). Antikvaen de bruker synes jeg ligner mye på en transantikva, med stor kontrast mellom grunnstrek og hårstrek. Typisk for magasinforsider brukes sterke farger, og store typer for å være det bladet som ”roper høyest” i hyllen, slik at kunden skal kjøpe det.
  • MARK er et futuristisk arkitekturmagasin, og skriften som brukes i tittelen må vel være en fri stil, som er designet spesielt for dette bladet. Fonten er interessant fordi det kan se ut som de to første bokstavene er i omvendt kursiv, de lener seg liksom bakover. Mens de to siste står beint, i normal. Typografien gir inntrykk av et monument eller bygg i perspektiv, som kaster skygge.
  • Mark & Brandy-reklamen bruker en sans seriff skrift i kun versaler og har ikke bilde i artikkelen. De bruker typografien som illustrasjon. Teksten fyller tett i tett første halvdel av siden og burde være vanskelig å lese, men ved å bruke forskjellige farger, øker de lesbarheten.
  • Teknologiartikkelen er fra et tyrkisk blad som skriver om hvilken vei teknologien går. Skrifttypen som er valgt er en fri form som etterligner dataskrift i de første datamaskinene som kom, med tydelige hakk i linjene på grunn av få piksler i skjermen. Bilder og farger er med på å skape en helhet av retro-teknologi.
  • Modern Design Frisør bruker også en geometrisk sans seriff skrift, både i versaler og minuskler (gemener). De to ordene i navnet et satt tett sammen, men forskjellig farge (rødt og svart) skiller dem fra hverandre. De har også en spesiell o i rød farge midt i det svarte, som et blikkfang.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s