Reflektert dagbok – multimediedesign

1.2 Typografi analogt

Denne oppgaven går ut på å velge 3 bokstaver med stor variasjon i form, og trene på å tegne disse analogt.  Samt å reflektere over hva som er utfordringene med dem.

Jeg prøvde meg på bokstavene stor T, liten g og liten a i Garamond, Baskerville Old Face, Trajan Pro, Century Gothic, Bauhaus 93, Jokerman og Old English Text.

Det vanskeligste synes jeg var å få til riktige proposjoner. Jeg hadde trodd at millimeterpapir ville hjelpe meg å få til riktig størrelsesforhold, men når jeg sammenligner med originalen ser jeg at det ikke er blitt helt nøyaktig likevel. Seriffbokstavene var mest utfordrende, og særlig g’ene. Av en eller annen grunn var det mye lettere å tegne de mer snirklete bokstavene som Jokerman og Old English Text. Kanskje fordi jeg slappet helt av og brukte høyre hjernehalvdel i prosessen, mens jeg i de første seriffbokstavene var veldig opptatt av matematisk nøyaktighet (som kanskje ikke ble så nøyaktig likevel?).

Ps. Er det forresten noen som vet hvorfor skrifter som Century Gothic, som er en veldig moderne og geometrisk form, heter «Gothic»? Gotiske fonter er vel slike som Old English Text?🙂

4 responses

  1. Kristian

    Fint at du er så aktiv her🙂

    Kanskje denne linken kan hjelpe deg litt med spørsmålet ditt: http://en.wikipedia.org/wiki/Century_Gothic

    april 19, 2010, kl. 14:44

  2. Hei! Fant spennende info om Century Gothic i linken du sendte, men ikke svaret på spørsmålet.

    Svaret fant jeg istedet på Typografika: «Skrifter som har lik, eller tilnærmet lik strektykkelse, og er uten seriffer, kalles groteskskrifter her hos oss. I Frankrike kalles de antiques, i England kalles de sans-serifs, og i Amerika kalles de gothics (som ikke har noe til felles med de vi kaller gotiske skrifter). »
    Lenke:
    http://www.typografika.name/2010/01/skriftgrupper/grotesk/grotesk/

    april 19, 2010, kl. 16:02

  3. Hei.

    Det var moro at du hadde nytte av bloggen min. Det er litt travle tider, så det blir ikke så ofte og kvalitetsmessig oppdatert nå om dagen.
    Men du er inne på et spennende studiefelt, og fontdesign er krevende.
    Lykke til (fra en som begynte på skolen igjen som 44-åring🙂

    Mvh. Rune

    april 19, 2010, kl. 20:08

  4. Du har en kjempefin blogg, masse bra stoff! Begynte du som 44-åring? Jeg begynte nå som 40-åring!! Hva gjorde du før 44 da?😉 Nysgjerrig, vet du!🙂

    april 19, 2010, kl. 20:13

Legg igjen en kommentar

