Reflektert dagbok – multimediedesign

2.2 Font familier

Denne gang var oppgaven å lage analoge skisser fra fire forskjellige typografiske kjernefamilier. To seriff og to sans seriff. Som i forrige typografioppgave, er det fremdeles versalen ”T” og minusklene” g” og ”a” jeg jobber med.

Seriff-familier

Blant seriffene, har jeg valgt kjernefamiliene transantikva og vertikalantikva. Jeg synes transantikva ofte er vakrere enn diagonalantikva, muligens fordi diagonalantikva er veldig mye brukt i bøker og tidsskrifter, og jeg har kanskje blitt litt overeksponert for denne familien av fonter? Et eksempel er Times New Roman som gjerne er standard på tekstbehandlingsprogrammer. Transantikva ser mer spennende ut i formen enn diagonalantikva, kanskje på grunn av at det er større forskjell mellom grunnstrek og hårstrek, i tillegg til den flotte ”swung’en» på for eksempel g’ene.

Vertikalantikva liker jeg fordi de rette, tynne seriffene gir et veldig stilrent uttykk, og samtidig har de en spennende, ekstrem kontrast mellom den ekstra tykke grunnstreken i forhold til de tynne hårstrekene.

Her er mine seriffamilier. Ps. Jeg synes Elephant ligner vertikalantikva, men er ikke hundre prosent sikker på om den skal være i denne kategorien? Noen som kan bekrefte/avkrefte?



Sans seriff-familier

Favorittfonttypen min blant sans seriff er geometrisk form. Jeg synes de gir et veldig eksklusivt inntrykk med sine runde former og rene, kontrollerte linjer. Den andre sans seriff-familien jeg har valgt å jobbe med er humanform. Humanformen har også geometriske trekk, men på en mykere måte.

Legg igjen en kommentar

