Reflektert dagbok – multimediedesign

1.1 Digitale bokstaver

Illustrator var en liten nøtt å knekke, men utrolig morsom å drive med jo bedre jeg fikk det til. Jeg var veldig frustrert på penneverktøyet en stund fordi jeg bare fikk lukkede hull i bokstavene, og fant aldri noen god løsning på å ”viske ut” fine hull. Tilslutt løste jeg problemet ved å ikke lukke formen helt, la det være igjen en liten glippe. Denne korrigerte jeg punktene på tilslutt slik at det ikke syntes. No har me juksa lite, som ho Espelid pleier å si…🙂

Her et et par arbeidstegninger:


Først laget en variant som hadde tekst som et slags vannmerke i bakgrunnen. Bakgrunn: Castorgate (nedlastet). Typography: Elephant (håndtegnet og traced). Nedoverskrift: Bodoni XT, Black Chanchery og Karat Medium Regular. Blå bokstaver i nedoverskrift: Avant Garde (håndtegnet og tracet). På Avant Garde var det lett å tegne med rette linjer og bruker sirkler (elipse tool) istedet for penneverktøyet, pga bokstavenes nøyaktig geometriske form.

Dessverre ble vannmerkene omtrent borte på den versjonen av bildet som vises her på bloggen.

 

Etterpå laget jeg en variant med store fargerike bokstaver på svart dottete bakgrunn. Jeg synes farge i kontrast mot svart-hvitt gir en utrolig flott effekt. I dette arbeidet brukte jeg følgende skrifter: Grønn T: Bauhaus 93, håndtegnet, tracet. Orange hink: Rockwell Extra Bold. Rosa B: Script MT Bold. Grønn i og g: Bauhaus 93, håndtegnet, tracet.


Og så til slutt denne prøvde jeg å trace et tre som jeg tok bilde av i vinter:

Etter å ha tracet det, la jeg inn en T som jeg hadde tracet etter egen tegning (Old English Text), pluss nedlastet font Black chancery i resten av teksten. Navnet mitt står i Arial MT Rounded Bold. Denne siste skal forestille en forside av et bok-cover.

Legg igjen en kommentar

