Reflektert dagbok – multimediedesign

2.1 Digital farge

I denne oppgaven handlet om å øve opp ferdighetene til å få fram et budskap gjennom et symbol. Vi skulle bruke en av skissene fra skyggetegningsævelsen og lage et symbol for et produkt eller en bedrift, ved hjelp av vektorgrafikk. Fargebruken skulle begrunnes med bakgrunn i fargelæren, og identiteten til produktet eller bedriften skulle presenteres.

Produkt

På alle gatehjørner i Norge og resten av verden finner man kaffebarer som Starbucks, Gloria Jean’s Coffees eller Kaffebrenneriet. Men hva med de som ikke drikker kaffe? En stor andel av verdens befolkning foretrekker å drikke te, tenk bare på alle flyselskaper som ser det som en selvfølgelighet å alltid tilby begge deler:  ”Coffee, or tea?”

Mitt produkt er en ny kjede tebarer, som skal ligge på gatehjørnet og tilby 1001 typer te. Tebarene skal ha gode stoler, aviser og høye barstoler i vinduet på samme måte som kaffebarene. Teen kan drikkes på baren eller man kan ta den med seg. I tillegg selges te i løsvekt til å ta med hjem og en rekke produkter med logo, som f.eks tekopper og krus, tesiler, termoser, termokopper osv.

Profil

Navnet på produktet/merket er Tea Time, og tebarene heter Tea Time Tea Bar. Te er som alle vet veldig sunt, mange mener det er sunnere enn kaffe. Grønn te er blitt veldig populært siden den regnes som slankende. Tea Time ønsker å stå frem som naturlig, sunn og miljøvennlig – teen er selvfølgelig økologisk og dyrket frem på rettferdig vis.

Logo

Jeg tok utgangspunkt i koppen som jeg tegnet i skyggetegningen. Denne tracet jeg i Illustrator, og brukte elipser, linjer og penneverktøy til å tegne opp koppen. Logoene som vises her er laget i RGB-modus, altså farger for skjerm (red, green, blue) og filene er GIF.

Farger i logoen

Fargene i logoen er dermed grønn, som står for natur, naturlig, sunn, miljøvennlig, grønn te, økologisk. Og brun, som står for natur samt gjengir fargen på teen.

Det er brukt grønn og brun som er to av tre i en treklang (se screenshot). Den grønne er to analoge / monokrone toner av samme grønnfarge, hue (fargen) og brightness (kontrasten) er omtrent lik i begge grønnfargene, men forskjellen ligger i saturasjon (metningsgraden av fargen). Den mørkegrønne har 100% saturasjon og den lysegrønne har 70%.

Jeg har laget logoen i to versjoner, en som skal brukes til selve produktmerket og alle produkter, og en som skal brukes som skilt utenfor tebarene. Den brune fargen i håndskriften er også en mørkere versjon av den lyse brune. Den lyse har saturasjon på cirka 60% og den mørke på 87%, den lyse har kontrast på 68% mens den mørke har 21%.

Skrifter i logoen

Jeg har valgt en nedlastet seriffskrift ved navn Perpetua Titling MT, fordi denne gir et tradisjonelt inntrykk og bærer preg av at Tea Time produserer te av like lang tradisjon og høy kvalitet som f.eks Lipton eller Twinings (som også bruker seriffskrifter).

Ordet ”tea bar” er lagt til med håndskrift for å gi tebarene et personlig preg, her skal man ikke være redd for stikke innom.

2 responses

  1. Anette Green

    Hei,

    Et godt utgangspunkt som du har jobbet bra med. Koppen er veldig bra utformet, men prøv å tenke enklere. Blant annet er teksten vanskelig å lese. Skyggen er et ekstra element som tar vekk oppmerksomheten fra budskapet ditt. Selv om det er gøy å jobbe med disse effektene er det ikke alltid de gir arbeidet noe ekstra.
    En logo skal være et blikk fang, det skal være enkelt å lese den og se den. I tillegg skal den tiltrekke oppmerksomhet.
    Se om du kan jobbe illustrasjon og tekst sammen, forenkle både kopp og tekst.
    En logo bør ikke ha mer en maks -2-3 farger.

    Tea bar er i stor kontrast til det resterende arbeidet – hvis du ønsker det med jobb det mer inn selve arbeidet. Kontraster er bra, men tenk gjennom hvorfor du ønsker å velge en kontrast i teksten og hva den vil si.

    Størrelse kontrast er noe som kan være spennende å jobbe med, se litt på størrelsene dine. Alle har mer eller mindre den samme størrelsen, det vil si at de alle prøver å tiltrekke seg like mye oppmerksomhet. Ved å bruke store og mindre elementer opp mot hverandre skaper du spenning og tiltrekker letter oppmerksomheten.

    Stå på, du er godt i gang.

    Anette

    mai 12, 2010, kl. 11:18

  2. Hei Anette! Takk for lang og konstruktiv tilbakemelding! Nå fikk jeg litt å tygge på!🙂

    mai 12, 2010, kl. 14:52

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s