Reflektert dagbok – multimediedesign

Oppbygging av et fotoarkiv

Jeg har tatt utrolig mange bilder siden jeg fikk kameraet mitt, både rundt der jeg bor, på tur til Sunnmøre og i Tyrkia i sommer. Men jeg har hele tiden vrengt hodet og lurt på hvordan jeg skulle kunne fotografere ”fashion-trend”-kategorien. Dette er den aller vanskeligste synes jeg, og jeg vil så gjerne prøve hvordan en riktig fashion shoot gjøres. Så fikk jeg en ide. En slektning av mannen min (Özgür Zülal) er fotograf i Istanbul og har eget studio, http://www.tomtomstudyo.com.

Som tenkt som gjort, Özgür fikk besøk i juli når jeg allikevel var i Tyrkia. Han hjalp meg å sette opp blitz, softboks, reflektorer og en fin grå bakgrunn, og så fikk jeg øve meg på å fotografere hans tatoverte modellvenn Umut, samt noen venner og bekjente av meg fra Istanbul som stilte villig opp. Jeg ble utrolig fornøyd med bildene! Men jeg kan takke Özgür for den profesjonelle lyssettingen. Det hadde nok blitt ganske mye annerledes uten.

Özgür viste meg også hvordan jeg skulle bruke den innbygde lysmåleren i kameraet mitt slik at jeg kunne ta bilder på fullstendig manuell posisjon (M), og jeg har faktisk begynt å bruke denne innstillingen nesten hele tiden nå! Før gikk det mye i AUTO, auto uten blitz, noen av de ferdige innstillingene (sport, landskap osv) og innimellom halvautomatiske AV og TV. Men jeg har ikke tidligere forstått hvordan jeg skulle bruke M.

Han fikk meg også til å slutte å ta bilder i JPEG large, men i stedet begynne å bruke RAW formatet. Så lastet vi ned Adobe Lightroom på pcen min, og nå skal jeg utforske dette programmet. Her er det utrolig mange muligheter til å redigere bilder, på en helt annen måte enn i Photoshop! Kjempespennende!

Jeg var kun to og en halv dag i Istanbul, men jeg har lært kjempemasse om foto på denne korte tiden! Veldig inspirerende og spennende! Nå er det enda mer gøy å ta bilder! (Kalte familie og venner men ”paparazzi” før så blir det i hvert fall ikke bedre nå!!)

Jeg har faktisk klart å fylle harddisken på pcen min! Så det neste jeg skal lære meg, er å slette bilder…. (det er jeg foreløpig veldig dårlig til… tror jeg skal få bruk for alle mulige bilder, så jeg vil ikke ”miste” dem….)

PS.

Jeg har summert opp alle fotomappene og kommet frem til at jeg har tatt nærmere 9500 bilder på 4 måneder!

Det som har vært det mest morsomme i denne perioden er å se hvor mye bedre bildene som jeg har tatt i de siste er, i forhold til de første. Og det har vært en veldig spennende og bratt læringskurve, jeg synes jeg har lært veldig mye på kort tid.

I dag har jeg bestilt Adobe Photoshop Lightroom etter å ha hatt en prøveversjon i snart en måned. Gleder meg til å utforske dette spennende programmet mer, når vi snart endelig får lov å redigere på bildene.😉

Ps. Glemte å nevne at i studio brukte jeg både Özgürs kamera (Canon EOS 5D Mark II) og mitt eget (Canon EOS 500D). Hans kamera var veldig tungt i forhold til mitt, og det var litt uvant at knappene satt på litt forskjellig sted så jeg foretrakk faktisk mitt eget. Jeg ble ellers overrasket over at jeg faktisk ikke kunne se noen kvalitetsmessig forskjell på de bildene jeg tok med hans kamera i forhold til mitt eget!

5 responses

  1. Ingrid

    SV: Det er det jeg var i tvil om og. På en måte likte jeg det med den grønne fargen, men synes samtidig det ble litt kjedelig. Så det er nok som du sier avhengig av hvordan det skal bli fremstilt. Blir glad for å høre hva andre synes! Tusen takk😀

    Synes også det er gøy å lese at du har begynt å ta bilder manuelt. Er alt for mange som kjøper et dyrt og fint kamera, setter den på auto og lar den bli der. Da kunne man like godt kjøpt et bedre kompaktkamera. Lykke til videre med fotograferingen🙂

    august 8, 2010, kl. 20:09

  2. Utrolig fint bilde (av vandrende kunstverk;) ), og så gøy at du fikk leke deg i et fotostudio🙂. Et lite tips for sånna som oss som fyller opp den harddisken for fort; ekstern harddisk😉. Gleder meg til å se fotogalleriet.

    Ps.
    Jeg har ikke brukt Adobe Photoshop Lightroom men syntes redigerings programmet i Photoshop for RAW filer er ganske bra (har Photoshop 5).

    august 12, 2010, kl. 20:42

  3. Takk for det Elisabeth.
    Og jeg har kjøpt ekstern harddisk… hadde ikke mye valg.🙂

    Jeg er fortsatt veldig nybegynner i Photoshop, hvordan redigerer du RAW i Photoshop? Med de vanlige adjustment layers og masks eller noe annet?

    august 18, 2010, kl. 10:01

Legg igjen en kommentar

