Reflektert dagbok – multimediedesign

Obligatorisk oppgave o1 fotoarkiv

I denne oppgaven skulle vi bygge opp et arkiv av fotografier som vi kan bruke gjennom hele studiet. Vi skulle ta 100 bilder, i 10 kategorier og minimum 10 bilder i hver kategori. Kategorien var forhåndsbestemte: mennesker, symboler, bylandskap, dyr, mote/trend, form, mat, stemning, kontraster og transport. Men innenfor hver kategori kunne vi fritt velge motiv. Det var ikke lov å redigere eller manipulere bildene – kun å croppe dem.

Trykk her for å komme til fotoarkivet.

3 bilder leveres inn til veileder sammen med en rapport og analyse av bildene. Her er mine 3 bilder og min analyse av dem:

1. MOTE/TREND

For men who loves their skin.

a) Førsteinntrykk
En tøff, tatovert type i bar overkropp. Sexy antydning ved måten han holder i bukselinningen. Han er tøff, trendy og cool, men samtidig noe unnvikende ved at han ser ned og bort, og ikke mot kamera. Likevel snur han seg tilbake inn i bildet, som om han er på vei tilbake til oss. Avstanden fra ham til oss, det at han ikke vises i nærbilde, viser at han er en av de kule der borte, et stykke unna, men ikke uoppnåelig om du bare kjøper produktet.

b) Utsnitt, format
Stående, rektangulært.

c) Innhold
En mannlig tatovert modell i dressbukse og bar overkropp.

d) Komposisjon
Bildet er tatt i total, med plass til hele personen (bortsett fra nederste del av bena) og ikke mye av omgivelsene rundt. Kroppen er plassert på tredjedelslinjen til høyre, men samtidig vrir han på overkroppen og bøyer hodet slik at hode og hans høyre arm omtrent faller på tredjedelslinjen til venstre i bildet. Bildet får en bue, der ansiktet hans øverst til venstre er startpunktet for øyets vandring i bildet, over kroppen og nedover bena. Men det er egentlig den tatoverte overkroppen som er fokuspunktet i bildet.

e) Mål, budskap, sammenheng
Bildet er ekspressivt, det skal skape følelser hos mottakeren, skal overtale. Et mote/trend foto som kan brukes i reklame for herreparfyme, herreskjorter, herredresser eller kanskje herrebodylotion? Bildet passer til menn og gutter som målgruppe, fordi de sikkert kan identifisere seg med denne kule typen og ønske å være som ham.

2. FORM

Jettegryte

a) Førsteinntrykk
Ro, stillhet, natur. Stillest vann har dypest grunn.
Denne steinen kunne kanskje fortelle om bølger som bryter fram og tilbake med trolsk jettekraft i tusener av år, som kverner steinen rundt og rundt. Helt til en dag havet har trukket seg så mye tilbake at den får ligge i fred, stille. Det eneste som er tilbake er en jettegryte og en perfekt avrundet stein i stille og taust vann. Vann og stein som kun kan tie, men likevel forteller oss hele historien om naturens evige mektighet.

b) Utsnitt, format
Liggende, rektangulært.

c) Innhold
En jettegryte, dannet ved at en isbre eller bølgenes kraft har satt steinen i rotasjon, og gravd ut et hull, samtidig som at steinen har blitt slipt rund.

d) Komposisjon
Bildet er asymmetrisk. Det har en fin spenning mellom de store grå flatene, og de mindre brune, samt den hvite steinen som fokuspunkt. Diagonal fra øverst til venstre til nederst til høyre.

e) Mål, budskap, sammenheng
Bildet kan være informativt dersom det brukes til å illustrere hva en jettegryte er i en geografisk journalistisk artikkel eller i en lærebok om geografi.

På grunn av den vakre kontrasten mellom det kjølige grå berget, den varme brune fargen på vannet og den pirrende hvitheten i steinen, synes jeg bildet er vakkert og kan også forstørres og henges på veggen. Kanskje i posterstørrelse, som de naturmotivene man kan få kjøpt på f.eks IKEA? I en slik kontekst kan bildet kalles ekspressivt, et bilde som fremkaller følelser hos betrakteren dersom det for eksempel henger på en vegg. Hos meg skaper bildet de følelsene som jeg beskrev under førsteinntrykk, ovenfor.

3. TRANSPORT

Fart og spenning = dødsgøy!

a) Førsteinntrykk
Fart, lys, tunnel, stjerne, eksplosjon. En følelse av å styrte fort fremover, kanskje med lysets hastighet, til det uvisse.

b) Utsnitt, format
Liggende, rektangulært.

c) Innhold
Bildet forestiller en tunnel: veibane, tunnel som fortsetter fremover og en stripe av lys i taket.

d) Komposisjon
Symmetrisk plassering av tunnelåpningen i midten av bildet, symmetrisk stjerneformasjon av lys. Noe asymmetri i den hvite diagonalen av taklys, som bryter balansen noe og skaper mer dynamikk. Bildet er tatt ved å bevisst bruke bevegelse som en del av kommunikasjonen, for å illustrere fart.

e) Mål, budskap, sammenheng
Bildet kan kalles direktivt, dersom det brukes sammen med et budskap for å forsterke en følelse og å påvirke mottakeren i en viss retning. Man vil påvirke, skremme. Bildet er tatt i fart gjennom en tunnel og gir fartsfølelse. Bildet kan brukes i en kampanje rettet mot ungdom for å få dem til å ikke kjøre for fort. I kombinasjon med en litt tankevekkende, skremmende tekst kan det få dem til å reagere.

2 responses

  1. Utrolig spennende og flotte bilder du har fått til i studioet🙂 Og sånn ellers hadde du mange flotte bilder i bildegalleriet ditt🙂 Jeg er snart ferdig med oppgaven jeg også, holder på med teksten på de 3 bildene jeg har valgt🙂

    august 18, 2010, kl. 13:58

    • Takk Sandra! Jeg gleder meg til å se dine bilder! Veldig spennende å følge med på hverandre, bare så synd at det er så få aktive for tiden. Lykke til med ferdigstillelsen av arkivet!🙂

      august 18, 2010, kl. 14:11

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s