Reflektert dagbok – multimediedesign

To ord – motsatt mening

I denne oppgaven skulle jeg visualisere to ord med motsatt betydning i en og samme komposisjon. Og begrunne hvordan og hvorfor jeg mener at budskapet har blitt formidlet, samt hvilke designprinsipper som er brukt og hvorfor disse er med på å formidle budskapet.

I veldig mange av oppgavene og læringsaktivitetene får jeg en lys ide, som jeg gjennomfører. Men denne gangen var det litt vanskeligere. Begynte først med å illustrere ordene VARM og KALD, ble oppslukt av å finne ut mer i Photoshop og lærte masse om å viske ut de delene av bildet jeg ikke ville ha, og legge bilder oppå hverandre. Syntes resultatet ble temmelig «kitchy» og ikke helt meg, dessuten var de slett ikke i en og samme komposisjon. Men jeg lærte i allefall mye om Magic wand tool og Quick selection tool og hvordan legge bilder oppå hverandre i Photoshop!

Så jeg begynte på nytt med et transportbilde (tunnel). Jobbet med kontrasten mellom myk og hard trafikant, en gutt på rulleskøyter i motsetning til en bil. At gutten kunne bli overrasket av bilen. Brukte også her utvisking av deler av bildet, layers og transparancy. Gjennomsiktigheten kommuniserer at bilen ikke var der, men plutselig var den der likevel. Eller at den potensielt kan komme, dermed viser det faren ved å gå på rulleskøyter i en tunnel. (Hah! Som om noen faktisk gjør det,da! Går på rulleskøyter i en tunnel, liksom! )

Prøvde meg også på en variant med RASK (gutt på rulleskøyter) i motsetning til SAKTE (snegle). Men det så temmelig malplassert og rart ut med en stor snegle ( i helt feil vinkel) og den merkelige gutten som går på rulleskøyter i en tunnel igjen… Dermed forlot jeg også det konseptet. I begge disse tunnelbildene jobbet jeg med størrelse og transparancy. Alle disse arbeidene må regner som KLADDER, jeg har ikke jobbet med å få komposisjonen skikkelig, vinkler og elementer balanserte, riktig plasserte osv. Jeg legger den bare ut her for å vise hva jeg har vært innom i denne prosessen.

Tilslutt endte jeg opp med en illustrasjon av en elefant i et akvarium. De motsatte ordene er STOR versus LITEN, og jeg jobbet med følgende designprinsipper:
– Kontrast i størrelse
– Layers
– Transparancy
– Rytme (boblene)
– Ramme

Det begynte med ideen om en elefant som var så stor at han nesten var for stor for formatet. Han får så vidt plass i det kvadratiske formatet. Musa står utenfor og ser forundret på at noen kan være så stor.

Bildet kan kanskje også kommunisere andre motsetninger som UTENFOR versus INNI, eller VÅT versus TØRR. Hele bildet gir meg dessverre en trist følelse: hvem er det som har putta den stakkars elefanten i et akvarium? For noen idioter! Så kanskje bildet ikke helt klarer å kommunisere det jeg prøvde på likevel… Kanskje det istedet kommuniserer ordet TRIST? Eller SLEM (de som har putta ham oppi, altså…)

Ikke helt fornøyd med denne læringsaktiviteten, altså….😦

Legg igjen en kommentar

