Reflektert dagbok – multimediedesign

Obligatorisk oppgave 03 Illustrasjon – rapport

Vi skulle illustrere en valgfri tekst (bok, dikt, sang osv) som skulle utformes som enten et bokomslag, en plakat eller et CD-cover. 

Valg av tekst og format

I denne oppgaven har jeg valgt å illustrere en sang, La Vigüela, av gruppen Gotan Project.
Gotan Project har en musikkstil som er en blanding av tango og electronica og jeg synes de lager utrolig fin musikk. Medlemmene i Gotan Project er fra Argentina, men bor i Paris. De synger på spansk. Jeg var på konsert med dem en gang, og de hadde 17 mennesker på scenen, en på et stort flygel, en som spilte trekkspill, flere akustiske gitarer og strykere, hovedsangerinnen, kordamer og to fyrer med elektroniske Dj-miksebord bakerst. Alle kledd i hvitt. Det var veldig flott.

Sangen jeg ville illustrere er på spansk, så jeg måtte første få den oversatt. Google translate oversatte temmelig merkelig og ubrukelig, men heldigvis fant jeg en oversattelse til engelsk på et forum på nettet. Her er teksten på spansk og engelsk:

La Vigüela

Aaquí me tumbo a cantar
al compás de la vigüela
que al hombre que lo desvela
una pena extraordinaria
como el ave solitaria
con el cantar se Consuela

Vengan santos milagrosos
vengan todos en mi ayuda
que la lengua se me añuda
y se me turba la vista
pido a mi dios que me asista
y en esta ocasión me ayuda

Aquí me tumbo a cantar
al compás de la vigüela
que al hombre que lo desvela
una pena extraordinaria
como el ave solitaria
con el cantar se Consuela. 

La Vigüela

Here I begin to sing
in time with viguela
of a man who reveals
an extraordinary sorrow
like a solitary bird
consoles himself with a song.

The holy saints are coming
they all come to help me
when my tongue is tied
and my vision is troubled
I beg my God to assist me
and this time he helps.

Here I begin to sing
in time with viguela
of a man who reveals
an extraordinary sorrow
like a solitary bird
consoles himself with a song.

Budskap i teksten

Vigüela er en type gitarinstrument, og teksten forteller om en mann som lever med en stor sorg. ”My tongue is tied”: Han befinner seg i en situasjon hvor han ikke kan tale fritt, kanskje mangel på ytringsfrihet? ”My vision is troubled”: Han kan ikke se klart fremover, han kan ikke forestille seg fremtiden eller se hvordan hans sorg kan leges. Han ber til Gud om hjelp, og denne gangen får han hjelp fra de hellige helgener. Han er som en liten ensom fugl som trøster seg selv med en sang.

Arbeidsprosess, research og begrunnelse for valgene som er tatt

Jeg begynte med et idékart hvor jeg noterte ned alt som falt ned i hodet på meg når jeg tenkte på gruppen Gotan Project. Det var mye tango og electronica, mye pasjon, sterke følelser, Sør-Amerika, Paris, fargen rød, svart, dans, høyle hæler, instrumenter osv. Deretter laget jeg en del skisser av tangodansere. Research på nettet om tango, viste seg å inneholde mye rødt og svart og kontraster. Tangoen oppstod i bordeller og lugubre kneiper i Argentina og Uruguay, og er en blanding av mange dansestiler. Den inneholder elementer av vold, afrikanske rytmer og eleganse arvet fra valsen. Musikken og dansen uttrykker smerte, glede og seksuelt begjær, med undertoner av både aggresjon og ømhet.

Noen CD cover for tango musikk:

Noen CD-cover for electronica:

Jeg har aldri vært i Sør-Amerika, men for meg er det kontinentet synonymt med sterke, klare farger. Den samme følelsen får jeg av det spanske språket, og her har man begge deler. Litt som Pedro Almodovars filmer. Alltid skarpe farger, og mye rødt. Gotan Project bruker mye svart, svart-hvitt, hud og svarte bakgrunner på sine CD’er.

Almodovar:

 Gotan Project CD-covere:

Jeg skisset etter hvert opp et mørkt, nakent tre som ble til en mørk gitar, en viguela. Det mørke (som tilslutt ble blåsvart) symboliserer den store sorgen og håpløsheten som mannen i teksten føler. Den ensomme fuglen er mannen, og sangen som strømmer ut fra fuglen er trøst i form av en elv av alle regnbuens farger. En trøst og en tango som hjelper ham (derfor er det et par som danser tango i regnbuen).

Skisseprosess:

Jeg skisset fuglen og regnbuen på papir og brukte Live Trace i Illustrator. Hadde masse problemer med frynsete linjer, alt for mange linjer osv. Og etter mye slit, og etter å ha gjort det om igjen ørten ganger, begynte jeg på nytt, denne gang med Pen Tool. Et forferdelig uberegnelig verktøy, helt til man ser noen tutorials og øver seg litt! Selv om denne illustrasjonen sikkert kunne vært bedre, er jeg veldig stolt over å ha begynt å få til å bruke Pen Tool! Bakgrunnsbildet er et bilde av naboens ukulele. Jeg lånte både gitar og ukulele og tok mange bilder, ukulelen tok seg best ut. Bildet er gjort om til svart hvitt og manipulert i Photoshop. Fuglen og regnbuen med danserne er dratt over fra Illustrator inn i Photoshop. Illustrasjonen er lagret som JPEG-fil fra Photoshop.

Formatstørrelser CD-cover

Jeg har funnet ut at forsiden på et CD cover er 12 x 12 cm + 3 millimeter bleed. Baksiden er 11,75 x 15,10 cm + bleed. Forskjellen er fordi den smale kanten som vises i CD-hylla (innbrett) også er med på baksiden. Den runde etiketten på platen er vanligvis 11,80 cm i diameter og hullet er 4,10 cm i diameter.

Til digitale arbeider anbefales det å bruke 300 piksler/tomme = 118,11 piksler/cm. Det finnes en ferdig template for CD-design i Illustrator. Med 300 dpi er målene i piksler 1417 x 1417 foran og 1772 x 1394 piksler bak.

Noen av ressursene jeg har brukt:

www.gotanproject.com
www.vimeo.com
www.yabasta-info.com
Google
Wikipedia
Lyricsmania.com
lyricstranslate.com

Legg igjen en kommentar

