Reflektert dagbok – multimediedesign

Layout stiler

I denne oppgaven skulle vi se på hvordan symmetri og asymmetri er brukt i forsidelayout i magasiner/blader/aviser/brosjyrer. Vi skulle dele de inn i tre grupper, symmetrisk layout, asymmetrisk layout og kombinasjon.

Symmetrisk layout:

Eksempler på symmetrisk layout som jeg har funnet er: Forsiden til MARK magasin, forsiden til en Taschen-bok kalt Illustrastration Now! (en illustrasjon for Yves Saint Laurent er brukt som omslag), en brosjyre for House of Oslo samt den nyeste IKEA-katalogen. Det virker som symmetrisk layout ikke er så veldig vanlig som forside på magasiner, blader og brosjyrer.

Selv om forsiden til MARK magasin er nesten helt symmetrisk, så har den issue nummer og dato øverst til venstre som egentlig bryter det symmetriske. Illustrasjonen for Illustration Now! har forfatternavnet som bryter det symmetriske, og IKEA-katalogen har en liten bolk med tekst nederst til høyre som også gjør den ikke 100% symmetrisk. Så kanskje burde alle tre i stedet inngå i gruppen «kombinasjon»?

Forsider på ukeblader er som oftest asymmetriske eller en kombinasjon, men dette eksemplaret fra ELLE er det nærmeste symmetri jeg har funnet på et ukeblad, tekstelementene er nesten plassert i en (nesten) symmetrisk ring rundt forsidebildet.

Dermed er den mest symmetriske layouten jeg har funnet i denne omgang, brosjyren for House of Oslo, som ellers også har et veldig spennende format. Hele brosjyren er skjært ut som et handlenett!

Kombinasjon symmetrisk-asymmetrisk layout:

Jeg synes grensen mellom det strengt symmetriske og kombinasjonen av symmetri og asymmetri er glidende, for tre av de jeg egentlig ville klassifisere som symmetriske ovenfor hadde faktisk et lite element av asymmetri i seg og burde kanskje ikke kalles symmetriske? Disse neste som jeg har plassert i kategorien «kombinasjon» er egentlig ganske like noen av de ovenfor, bare at det asymmetriske elementet kanskje er litt mer dominerende?

Brosjyren fra Rockefeller er temmelig symmetrisk, men teksten «Vår 2010» er ganske stor og tydelig og asymmetrisk plassert, og bryter dermed opp det symmetriske. Det samme skjer på forsiden av LIVE IN BÆRUM som stort sett er symmetrisk, men teksten «Bærum» under «IN» og et tekstfelt på venstre side av fotografiet gjør layouten til en kombinasjon.

Asymmetrisk layout:

Jeg synes det var aller lettest å finne asymmetrisk layout, vet ikke om det er ensbetydende med at det er den vanligste typen? Asymmetrisk layout kan bli veldig stilig og classy, dersom den er gjort på en stilfull og gjennomført måte (for eksempel synes jeg forsiden av HENNE i svart-hvitt og brosjyren FAN er eksempler på flott utført asymmetrisk layout.

Skylife og brosjyren fra Folkeuniversitetet er også asymmetriske, og resultatet er dynamisk og tiltrekkende. Det siste eksempelet er en asymmetrisk forside fra KK. Dette er en ganske typisk ukebladforside, asymmetrisk og der titlene skriker om kapp i en konkurranse etter å bli lest. Jeg vet at det er veldig vanlig, sikkert fordi det selger, men jeg synes personlig at det ser ganske rotete og travelt ut. Da liker jeg den svart-hvite løsningen til HENNE mye bedre!

Favorittlayout:

Når det gjelder ukeblader og magasiner synes jeg de som har mindre tekst på forsiden, men som i stedet har en enkel layout der et flott (stort) bilde i kombinasjon med spennende farger og kanskje bare én stor tekst eller tekstbolk, resten luft (eller bilde), pirrer mer min nysgjerrighet til å lese – det blir rett og slett mer elegant! Det viktigste er ikke om den er asymmetrisk eller symmetrisk, men at den er ryddig og stilfullt satt opp. Se et par eksempler helt nederst (knipset hos Narvesen med mobil).

Legg igjen en kommentar

