Reflektert dagbok – multimediedesign

Trykklargjøring – ting å huske på

Det er virkelig en del å sette seg inn i når det gjelder trykklargjøring. Når har jeg lest og sett alle tutorials for n’te gang og spurt og plaget Paul på forumet, lest alle lenker han har anbefalt, og begynner (kanskje) å få oversikt (?). Er ihvertfall LITT klokere, men jeg tror likevel at jeg må ta dette ordentlig med trykkeren første gang jeg skal lage et riktig trykk.

Huskeliste for trykklargjøring:

– Mens du produserer en InDesign fil for trykk, pass på at bilder og illustrasjoner som plasseres i InDesign er i CMYK, særlig hvis du skal CMYK bruke fargespesifikasjonene. Man kan også konvertere alt i InDesign-filen over til CMYK mens PDF’en eksporteres, men jeg vet ikke hvordan man da får tak i CMYK-verdiene?
– Printe ut PDF med bleed og cropmarks
– Være sikker på hvilken PDF-kompatibilitet man skal ha (snakke med trykkeriet om dette)
– Sjekke at fonter er embedded («subset fornts when percent…. etc etc.. skal stå på 100%)
– Oppløsning skal være 300 dpi
– Bruk PDF fra Distiller eller direkte fra Adobe CS-applikasjonene (andre PDF-programmer kan du ikke være sikker på om er like bra i kvalitet).

Om jeg har glemt noe, legg til en kommentar nedenfor!

Dette skal trykkeriet ha:

(Generell liste, man skal forhøre seg først)

  1. InDesignfilen
  2. Bilder i .tif eller .eps format og 300 dpi – aldri i JPEG!
  3. Illustrasjoner i .eps-format (noen trykkerier aksepterer .ai)
  4. Fonter i postscript (husk at de har to filer .pfm og .pfb)
  5. PDF med cropmarks og bleed som viser hele sluttproduktet hvordan det skal se ut
  6. Dokument som viser fargespesifikasjoner i CMYK (eller evt spotfarger i prosent)
  7. Evt. beskrivelse om hvordan du vil ha tingene gjort

Jeg hadde dette spørsmålet som jeg la ut på forumet:

– Jeg ser at noen andre studenter (og trykkerier på nett) ber om at PDF’en skal være via Acrobat Distiller innstilt til PDF/X-1a:2001, men dette finner jeg ikke igjen når jeg eksporterer dokumentet direkte fra InDesign slik Anette viste i videoleksjonen. Er dette gammelt nytt og CS5 fiksen biffen, eller burde man gjøre dette fortsatt?

Som en huskeliste til meg selv må jeg lime inn Pauls svar til meg fra forumet:

«I personally would not recommend you doing the Distiller method like this.
In CS5 you should have options to export to the type of PDF you need (X-1a; X-2 etc). However, its the Compatibility drop-down menu that is important.
It is a lot to do with what you have done in your document. If you have transparency, drop shadows etc and want to send a PDF to the printers, they will be concerned if you have flattened the work or not. Transparency has be to be flattened before printing on a post-script printer.
Acrobat 4 option will print anywhere (in USA) using the preset, and in europe use the X-3 preset – where you get more color management options.
The X-1a:2001 is a CMYK only file (maybe this begins to answer your question below).
If your printhouse can print Transparency (flattening) then send them a Acrobat 5 or 6. Where 6, 7 or 8 etc…can be use for client proofing and web.

What version of InDesign are you using Gry? You do not need Distiller!
Here is a good read white paper made by Adobe, not software specific.
This may help you for now.
Some good links here for you – scroll to bottom.»
 
Uansett: Det aller viktigste er å snakke med trykkeriet i god tid slik at man er sikker på at filene leveres slik de vil ha det for best mulig resultat.

Legg igjen en kommentar

