Reflektert dagbok – multimediedesign

Obligatorisk oppgave 04 Layout -Portrettintervju

I denne oppgaven skulle vi utarbeide design (logo, farger, bilder (illustrasjon/foto)) og typografi og layout til et fiktivt magasin ved navn Blunk. Blunk skal være et magasin som tar for seg den kreative verden i Norge; artikler om kunstnere, designere, illustratører, filmskapere og fotografer. I form av articler, essays, ”reviews” om kunstutstillinger, nettsider, fotoessays og filmer.

Vi skulle lage en layout med forside og en tosiders spread i midten der innholdet skulle være et portrettintervju med en person fra den kreative bransjen. Selve portrettintervjuet skulle vi selv lage; finne intervjuobjekt, lage spørsmålene og gjøre intervjuet.

Research eksisterende magasiner

Når det gjelder research så var jeg allerede litt inspirert av forsider og layout som jeg hadde funnet under oppgavene med grid layout og Curb magasin. Noen av forsidene som jeg tok bilde av tidligere på Narvesen hadde en veldig enkel og stilfull layout, så jeg visste allerede før jeg begynte at jeg ikke skulle ha en overfylt forside.

Her er noen av de forsidene jeg referer til:

Og noen nye som jeg fant på nettet:

Valg av intervjuobjekt

Karina Astrup (tidligere Averlon-Thomas) er gift med en venn av meg og har laget et par virkelig spennende dokumentarfilmer. Hun har vært med på en film om en indisk taxisjåfør og immigrant som elsket Australia så mye at han laget en sang om det og solgte 3000 CD’er fra taxien sin (Fairdinkum Manjit dokumentaren). Hennes nyeste film og også hennes første egne film, handler om et undergrunns rockeband 6FT Hick, som hun følger rundt på turne. Denne siste filmen heter 6FT Hick – Notes from the Underground og skal vises på en filmfestival i Melbourne, Australia pluss i Os i Hordaland, nå i november 2010.
Karina er en sprudlende dame med masse latter og mange gode historier, så selv om jeg har kuttet ned mye i intervjuet er det likevel ganske langt!

Idé og logoutvikling

Jeg begynte med en idémyldring rundt ordet Blunk. Jeg laget veldig mange skisser som inneholdt øyne, pupiller, blikk, små lyn, fyrverkeri eller streker som skulle symbolisere en ”svisj”, noe kort som et lite blunk. Jeg var også inne på et par kunstneriske splash dråper med maling eller blekk rundt ordet Blunk, for å symbolisere blekket eller malingen kunstneren bruker for å utføre sitt fag (male, tegne, designe, skrive osv).

Her er skisser fra denne prosessen:

De fleste kunst og designblader har stilfulle spennende forsider, og gjerne litt rene, enkle, klassiske logoer. Jeg ville ha en lignende stil på min logo, så jeg gikk bort i fra de tidligere tankene om svisj og splash og gikk for en enkel logo tegnet med pen tool i illustrator (som jeg prøver å lære meg å beherske). I logoen er det kontrasten mellom de hårtynne og de tykkere strekene som er hovedideen, men også det at øverste del av bokstavene (f.eks B’en) er lavere enn den nederste halvdelen. Den ekstra lange strek på k’en er lagt til for å bryte opp litt og gjøre det mer dynamisk. Dette er lynet, eller ”blunket”.🙂

Her er logoen:

Layout og budskap/vinkling av intervjuet

I de opprinnelige skissene hadde jeg tenkt å ha med bilder som viser andre sider av Karinas spennende personlighet. Ting som bilder av hennes enorme samling av merkelige dukker, et eksempel på hennes leketøyskunst laget av gamle leker og menneskehår! Og et av hennes flotte fotografier tatt i bushen i Australia. Men fordi jeg oppdaget at det formatet vi skulle bruke var mindre enn først antatt (begynte først å jobbe i A4, deretter reduserte jeg dokumentstørrelsen til 20 x 27 cm som oppgaven lyder).
På grunn av plassmangel måtte jeg velge mellom å kutte intervjuet enda mer ned og ta med disse personlige bildene, eller å fjerne bildene og beholde mer av intervjuet. Jeg valgte intervjuet, ene og alene fordi jeg synes historien hennes fortjener det! Det er spennende å lese, og jeg ville heller at artikkelen skulle være en blanding av et portrettintervju med litt ”review” av hennes nå for tiden veldig aktuelle film, i stedet for å bli et veldig personlig portrettintervju (nesten som en hjemme hos- reportasje). Jeg syntes arbeidet og filmene hennes var det viktigste å formidle denne gang! Og dermed er det i tillegg til bilder av henne selv, kun bilder fra hennes siste film (på side 4).
Men et lite bilde er beholdt som et ornament, rett under overskriften ”Notes from down under” på side 2. Dette er et utsnitt av et av Karinas oljemalerier.

Bilder og farger

Jeg intervjuet henne hjemme hos henne, og tok bilder av henne. Disse redigerte jeg i Adobe Photoshop Lightroom for å få et røffere uttrykk. Filmplakaten til 6FT Hick –filmen er veldig røfft tegnet med mye svart og gul-orange farger, og denne er i bakgrunnen av bildene av henne. Jeg ville gjenspeile den stilen i layout’en. Derfor valgte jeg også rødt og gult som tekstfarger i tillegg til den ordinære svarte, og en sjøgrønn tilleggsfarge som jeg plukket opp fra gardinene på bildet.

Forsidebildet valgte jeg å gjøre om til en blåtone svart-hvitt, fordi det gav en fin og ren stil sammen med logoen, og en fin bakgrunn for de fargede overskriftene på forsiden.

Typografi og balanse/kontrast

Jeg har valgt skriften Century Gothic til overskrifter fordi jeg synes den er vakker, geometrisk og ren. Og den passer til logoen og det uttrykket jeg ønsket å skape. De vanlige overskriftene er i regular, mens forsiden er satt i bold for å bli mer lesbar. Det tok seg bedre ut fordi bakgrunnen er brokete.

Selve brødteksten er satt i en seriffskrift, Times New Roman, som gir fin kontrast til den runde sans seriff skriften i overskriftene. Det er også lettere å lese seriffskrifter i større mengder tekst og tekst i små  typer, som dette. Brødteksten er satt i 10 punkt.

Tre kolonner er valgt fordi dette er behagelig og lett å lese når teksten er litt lang. De røde spørsmålene i Century Gothic bryter opp i de lange tekstbolkene og gir pause for øyet. Det samme gjør de små mellomrommene jeg har laget mellom avsnittene.

Det faktum at det er et stort bilde på venstre side av spread’en (side 2) og et svart felt på venstre side (side 3) gjør at layout’en blir balansert å se på. Det lille bildeornamentet og sitatboksen som begge er i lignende farger, og finnes en på hver side av spread’en, gir også en slags likevekt.

På side 3 er det både balansert symmetri på grunn av tekst nede og bilde-collage oppe. Men her finnes også en diagonal fra øverst til venstre, gjennom sitatboksen på midten, til den svarte tekstrammen nederst til høyre. Dette gir også dynamikk og bryter opp teksten og gjør den lettere å lese.

Referat fra intervjuet

Selve intervjuet med bilder og ekstramateriale (flere bilder + linker ) legges i en egen post på bloggen sammen med PDF-versjonen av intervjuet.

Lenker til filmfestivalene i Brisbane, Australia og Os, Norge

Flash news, flash news: 6FT Hick – Notes from the Underground er nominert til beste dokumentar!

Her er intervjuet:

Klikk for å laste opp portrettintervjuet som trykklar PDF:

Layout_portrait_interview_final_version25-10-10_

Legg igjen en kommentar

