Reflektert dagbok – multimediedesign

Nettsteder – research

I denne aktiviteten var oppgaven å drive research og finne minimum 10 nettsteder. Disse skulle vi beskrive budskap/innhold, navigasjon, oppbygning og design. Nettstedene skulle helst være ganske forskjellige. Vi skulle legge en link til hvert nettsted her i bloggen.

Jeg var innom veldig mange nettsteder, men legger ikke ut alle her. Her kommer 10 av nettstedene jeg kikket på:

http://www.legoland.com/

Leogland.com har en enkel og fin forside med to store valgmuligheter som er mest i øynefallende (Legoland California og Legoland Florida) samt flere valg nedenfor; Billund, Windsor, Tyskland osv. Sidene er selvfølgelig dekorert med legobygg både øverst og nederst. Nettsidene er både fristende for barn som måtte se bildene, i tillegg til informativ for foreldre som skal planlegge tur.  Jeg var overrasket at danske Legoland har fått en så liten knapp, men det skyldes sannsynligvis at målgruppen for Legoland.com mest er i USA, mens danskene og skandinavene bruker Legoland.dk. Jeg synes at sidene er enkle, oversiktlige og man finner det man leter etter.

http://www.timburton.com/

Kunstneren og illustratøren Tim Burton har noen flotte og annerledes nettsider. Siden åpnes med flashbasert nedtelling 10, 9, 8, 7… osv som på en gammel «snurr film», bare at alle tallene er tegnet med Tim Burtons fatastiske tegninger. Når index-siden endelig åpnes (men det er ikke så kjedelig å vente fordi nedtellingen gjør deg litt spent, samtidig som at tallene er flotte å se på – i motsetning til de fleste andre nettsider jeg har sett med slik intro, de er det bare kjedelig å vente på så jeg trykker alltid «skip intro»). Men altså, når index-siden endelig åpnes ser den (litt skuffende kanskje) bare ut som en enkel plakat. Her må man kikke litt før man finner inngangen til resten av nettsidene «continue to site». Men så blir det morsomt igjen, for nå må du styre den tegnede figuren fremover, til høyre eller venstre og foreta en virtuell vandring i galleriet. En slik side ville nok ikke fungert like bra for andre formål, f.eks for et seriøst firma, men for en kreativ kunstner som Tim Burton er dette spennende og annerledes. Jeg liker det!

http://www.visitnorway.com/

Jeg synes Visit Norway har flotte og nyttige nettsider. Man møtes av et rullerende lysbildeshow av flotte norske natur og spennende opplevelser så man bare får lyst å reise dit med det samme. Overskriftene er super-intuitive «what to do», «where to go» osv – kan det gjøres lettere? Langs med venstresiden får man en nyhetsstrøm eller liste med anbefalinger som man kan åpne og lese mer om, på høyresiden et klikkbart kart samt en masse snarveier. Disse sidene er topp, etter min mening!

http://www.oceansoundrecordings.com/

Ocean Sound Recordings er et musikkstudio på øya Giske utenfor Ålesund med en fantastisk beliggenhet ved havet. Websidene deres er veldig enkle og rene i stilen (selv om jeg misliker litt størrelsen på skriften på enkelte av sidene, synes det ødelegger litt). Fantastiske bilder som avspeiler naturen rundt studioet og utsikten fra vinduene, mot en ren svart bakgrunn. Sidene inneholder ikke noe øverflødig informasjon, men viser bilder av studiofasilitene, forteller hvem de er, har litt referanser, litt nyheter, og kontaktinformasjon. Jeg synes nettsidene presenterer studioet bra og det virker fristende og som balsam for sjelen å få dra dit å spille inn musikk (hvis jeg skulle det, da).

http://www.google.no/

Google er vel det klassiske eksempelet på «hvor enkelt kan det gjøres». Et enkelt søkefelt and that’s it. Hvis man har en så bra søkemotor som Google har, så kan man jo finne alt ved å søke og ha minimalt med annen navigasjon og stæsj rundt omkring.  Men dessverre har de fleste Content Management Systems ikke så gode søkemuligheter (ofte går folk omveien via Google for å søke på en bestemt site), så denne løsningen er nok ikke for de fleste. Men enkelheten kan man lære av. Hvor mange knapper/valgmuligheter skal man ha på første siden. Google har nesten bare en. Kan man klare seg med en, to, eller tre? En som dominerer (det viktigste nettsiden skal gjøre for brukerne) og så er andre ting litt mere skjult / underordnet?

http://www.vg.no/

VG blir nesten et eksempel på det motsatte for meg. Her skal de på død og liv presse alt mulig inn på forsiden, slik at det blir kaotisk og overfylt. De fleste nettavisene gjør dette til en viss grad, men jeg synes VG er verstingen. Det er en av grunnene til at jeg ofte synes det er behageligere å lese Dagbladet eller Aftenposten på nett, bare på grunn av overfylt layout/design hos VG. Hvem som er best på innhold og hvorfor er en helt annen diskusjon som jeg ikke trenger å gå inn på her.

http://stortinget.no/no/

Stortinget har et nettside som på samme måte som f.eks VG har veldig mye innhold (selv om de ikke kan sammenlignes med hensyn til målgruppe/budskap). Her har de en veldig ryddig forside og god struktur.  Det er store tydelige menyknapper øverst på siden som tar oss til nye avdelinger av nettstedet (menyene i sidene og forsidene skifter). Selvom det er mye stoff har de strukturert det bra, og det er mye ekstra her. Man får se videoopptak, man har kart og kan klikke for å finne representanter for bestemte områder og man kan søke på saker som er til behandling og se hvor langt de er kommet.

http://www.creuna.com/

Creauna er et digitalt kommunikasjonsbyrå med veldig stilige nettsider. Dette er en av de fineste nettsidene jeg har kommet over på lenge. Enkelt, mininmalistisk i svart og hvitt, men nydelig ren typografi og fine bilder. Designelementene er vakre og navigasjonen enkel. Flott forside men kvadratiske bokser som gir en smakebit av hva de kan.

http://kolonihagen.no/

Kolonihagen.no har enkle og fine nettsider som frister til kjøp. Det er veldig oversiktlig å finne frem, fine og tydelig skifter og flott layout.

http://rentalinrome.com/index.htm

Denne nettsiden som skal vise hvor man kan leie rom / leiligheter i Roma er gammeldags, uproff og ikke særlig fin. Skriften som svirrer er irriterende, bildene er dårlige (synd for flotte Roma!) og navigasjonen fryktelig. Menyoverskiftene er så små at man ikke er sikker på om det er der man skal trykke. Når man trykker, så har sidene man åpner forskjellig skriftstørrelse og skrifttype, noen åpner i samme vindu andre i et nytt vindu. Når man skroller nedover er over halve forsiden (nederste del) kaotiske skrifter med understreking (lite leselig) og fullt av reklame. Et så flott emne som utleie av rom, leiligheter og SLOTT i Roma og Italia kunne jo vært utført så utrolig mye mer delikat og innbydende. Synd!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s