Reflektert dagbok – multimediedesign

Lyssetting og valører

I denne læringsaktiviteten skulle vi lyssette og ta bilder av en ballong i eget «hjemmestudio». Vi skulle gjøre en research på studiolyssetting, og finne erstatninger for disse hjemme.

Jeg har forsøkt både med ballong og med sitroner, men har dessverre veldig uegnede lamper hjemme til dette bruk. Men jeg laster likevel opp noen av bildene slik at dere kan se hva jeg har holdt på med. I fjor sommer fikk jeg prøve å ta bilder i et ordentlig fotostudio i Istanbul, da hjalp fotografen meg med å sette opp lamper og softbokser. Jeg skulle gjerne ha prøvd det igjen, men denne gangen ville jeg ha prøvd å stille opp lampene og utstyret på diverse måter selv, for å se hvordan det endret seg.

Skulle gjerne prøve Rembrant Lighting (to lamper eller en lampe + en reflektor) eller typisk portrett lyssetting, tre lamper; hovedlys (key light), sidelys (fill light) og baklys (back light / rim light).

Rembrandt Lighting

 

Standard lyssetting med 3 lyskilder

Jeg ville helst ha low-key bilder med høy kontrast, og jeg fikk nok til ganske low-key, men kontrasten er ikke så høy som jeg planla. Tror den ville blitt bedre om jeg hadde hatt større og sterkere lamper. Gjorde også noen forsøk med en hjemmelagd reflektor. En plate som jeg limte på hvitt papir på den ene siden og regnbuefarget skimrende innpakningspapir i plast på den andre siden…

Her er noen ballonger og sitroner lyssatt i mitt «studio»:

Jeg skrev ikke opp de forskjellige lyskombinasjonene på de lilla ballongene (de første ballongbildene), men på sitronene gjorde jeg som følger: Bilde 1: Hardt sidelys av kun en lampe. Bilde 2-3: Lys fra én lampe ovenifra, nær og fjern. Bilde 4-5: Brukte hvit reflektor på venstre side. Bilde 6-7: Brukte regnbuesølvfarget reflektor på venstre side. Bilde 8-9: Prøvde å legge inn fill light i tillegg til en lampe og en reflektor.

Tok også et par bilder av en hvit ballong, prøvde å fange fargerefleksjonene mellom ballongen og reflektoren.

Nyttige linker om lyssetting: http://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_photography og http://en.wikipedia.org/wiki/Rembrandt_lighting

Legg igjen en kommentar

