Reflektert dagbok – multimediedesign

Bildebehandling

Denne læringsaktiviteten er en fortsettelse av aktiviteten som heter «Reise – mobil enhet».

Oppgaven var å øve oss på å manipulere og behandle bilder digitalt. Vi skulle ta de tre bildene fra «Reise – mobil enhet»-oppgaven og gjøre som følger:

– Et bilde skulle ha kontrasten mellom lys og mørke justert.

– Et bilde skulle gjøres om til svart-hvitt.

– Et bilde som enten var high-key eller low-key skulle normaliseres.

Siden jeg kjøpte digitalt speilreflekskamera i mars 2010 har jeg tatt utrolig mange bilder, og det er en aktivitet jeg virkelig koser meg med. Jeg har begynt å bruke Adobe Photoshop Lightroom som redigeringsprogram, og synes det er utrolig lett å bruke selv uten å ta tid til å lære det i dybden (noe jeg også planlegger å gjøre etterhvert). Det er nok uante muligheter her som jeg ikke har oppdaget.

Her er resultatet av øvelsen:

1. Flyvindu: Low key bilde som er normalisert. Exposure økt bittelitt (+0,32), fill light økt (76), kontrast litt økt (+9).

2. Reisende i rulletrapp på Charles de Gaulle: Konvertert til greyscale.

3. Ventende på flytoget: Kontrast mellom lys og mørke er justert. Kontrast redusert (-50), redusert clarity (-70), saturation redusert (-36), økt brightness (+74) og lagt på en vignette.

Det jeg gjerne vil lære mer om er avansert fotoredigering både i Lightroom og i vanlig Photoshop. Jeg har akkurat gjort mine første forsøk på å redigere bilder i vanlig fotoshop ved å bruke adjustment layers, filtre osv. Her er det uante muligheter! Veldig spennende! Jeg har derfor lagt til to ekstra bilder som jeg har redigert med Photoshop, før og etter.

På disse bildene har jeg prøvd oppskriften fra fotograf Mette Rasmussen, slik som hun beskriver i bloggen sin her.

 

Legg igjen en kommentar

