Reflektert dagbok – multimediedesign

Mappeinnlevering web 2.semester

Mappeinnlevering 2. semester var en obligatorisk innlevering der vi skulle samle alle de obligatoriske oppgavene fra dette semesteret (web/digital) på en nettside som skulle inneholde linker til alle oppgavene. Det var valgfritt om vi laget nettsiden i HMTL eller Flash. I tillegg til obligatoriske oppgaver kunne vi valgfritt også legge til læringsaktiviteter / andre arbeider. Mappen skulle designes på en måte som representerer meg som designer.

Her er min digitale mappeinnlevering for 2. semester multimediedesign:

Jeg har kalt den ”Digital portefolio” og den inneholder link til følgende obligatoriske oppgaver fra 2.semester:

  • Obligatorisk oppgave 06 – Enkelt nettsted
  • Obligatorisk oppgave 07 – Fotoessay (PDF-format)
  • Obligatorisk oppgave 08 – Fotoessay (Flash webside basert på fotoessayet i oppgave 07)
  • Obligatorisk oppgave 08 – Flash interaktivt banner
  • Læringsaktivitet: WordPress nettside www.brunmark.no (jeg gjorde denne i 2.semester i stedet for læringsaktiviteten ”Regnskapsfirma”.
  • Læringsaktivitet: Lysbruk i portretter de siste 1000 år (Research + PDF)
  • Diverse foto tatt i løpet av studiet som ligger på min Flickr-konto.

Valg av teknisk løsning for mappeinnlevering:

Presentasjonen kunne være i HTML eller Flash og jeg valgte HTML fordi jeg nettopp har jobbet med to Flash-prosjekter i obligatorisk oppgave 08, og trenger mer øvelse i HTML. En annen grunn er at Flash ikke støttes av alle typer devices (f.eks iPad) så det er sannsynligvis viktigere å lære seg HTML enn Flash.

Jeg har for første gang laget en nettside 100% i Photoshop og klippet den opp ved å bruke funksjonen ”slices” og ”save for web and devices”. Det var mye enklere enn jeg trodde, ikke noe stress med alle boksene div’ene som legger seg feil og hopper rundt, slik det gjerne blir når man skal lage en nettside ved å begynne å kode HTML og CSS på et blankt dokument. (Obligatorisk oppgave 06 Enkelt nettsted er bygget på den måten)

Designvalg for mappe:

Jeg er en person som liker sans seriff skrifter best, gjerne geometriske, og gjerne tynne. Jeg liker ren, enkel design, men den må ikke være for kjedelig, kontraster og skarpe farger må få bryte opp, der må være dynamikk. Jeg liker også røffe, scruffy finisher, som for eksempel på fotoessayet/fotogalleriet.

Denne mappepresentasjonen har mange av disse elementene i seg, så jeg vil si at den representerer meg ganske godt som designer. Bakgrunnsbildet er et makrobilde jeg tok av boblene i colaglasset mitt, men jeg synes det ligner på aliens. Jeg liker jordfarger og skarpe farger i kontrast mot svart. Jeg er glad i å fotografere og synes svart er fint som ramme for foto men også ellers i design. Sjakkbrettruter har jeg alltid likt, når jeg var liten ønsket jeg meg svart-hvitt sjakkrutete kjøkkengulv når jeg ble stor.🙂

Skisser mappepresentasjon:

Arbeid med digital mappe i Photoshop (screenshot):

Arbeid i Dreamweaver (screenshot):

 

Deilig å ha levert inn mappa mi, da er det bare prosjekteksamen igjen!😀

Legg igjen en kommentar

