Reflektert dagbok – multimediedesign

Obligatorisk oppgave 08 – Fotogalleri Flash – forbedret versjon

I denne obligatoriske oppgaven (08) skulle vi lage et Flash fotogalleri fra bildene vi tok i obligatorisk oppgave 07 Fotoessay. I tillegg skulle vi lage et Flash banner som skulle plasseres på Enkelt nettsted (obligatorisk oppgave 06) og ved å klikke på dette banneret skulle man komme til Fotoessayet. I forbindelse med mappeinnlevering for 2.semester, har jeg jobbet med å forbedre oppgave 08.

Interaktivt banner i flash

Her er et bilde av det gamle banneret:

Og her et bilde av det nye:

Jeg har tegnet om igjen de tre grafiske elementene, koppen, saksen og kammen med en mer nøyaktig strek og med tynnere stroke. Jeg har valgt å gjøre bakgrunnen lys grå fordi jeg synes det gamle versjonen var veldig skrikende i kontrast mot den svarte nettsiden. Den nye lysegrå ser faktisk hvit ut mot det svarte, men er ikke like skarp å se på.

Se den nye versjonen av banneret nederst på Enkelt nettsted (ny versjon): http://elevarbeid.webstudent.no/mmd_webstudent/gry_monica_hellevik/index.html

Den gamle versjonen av banneret kan du se nederst på gammel versjon av enkelt nettsted: http://elevarbeid.webstudent.no/mmd_webstudent/gry_monica_hellevik/oldsite/index.html

Fotogalleri

Kritikken jeg fikk for det første fotogalleriet mitt var at det var forskjellig stil på banner og galleri. På banneret hadde jeg f.eks tegnede elementer, disse var ikke å finne i fotogalleriet.

Noen skisseidéer til ny utforming av fotogalleriet

I den nye versjonen av fotogalleriet har jeg integrert koppen, saksen og kammen i nederste del av galleriet (footer). De fungerer samtidig som ”hjem” knapp; ved å klikke på dem kommer man tilbake til forsiden.

Jeg har lagt en rad med thumbnails (små kvadratiske versjoner av alle de seks bildene) i footer, ved å klikke på disse kommer man til den store versjonen av bildet. Det ligger også usynlige fremover og bakover-knapper helt til høyre og helt til venstre nederst i de store bildene (rett over den svarte footeren). Disse blir synlige ved mouseover, og man kan klikke fremover eller bakover eller hele veien rundt.

Link til obligatorisk oppgave 08 Fotogalleri (ny versjon):

http://elevarbeid.webstudent.no/mmd_webstudent/gry_monica_hellevik/flash/Fotogalleri_ny_2012.swf

(Til sammenligning, her er den gamle versjonen: http://elevarbeid.webstudent.no/mmd_webstudent/gry_monica_hellevik/oldsite/Flash/Fotogalleri_03_oldversion.swf )

Legg igjen en kommentar