Reflektert dagbok – multimediedesign

Obligatorisk oppgave 07 Fotoessay

Fotoeaasy: En frisørs hverdag

Klikk på forsidebildet ovenfor for å se mitt fotoessay «En frisørs hverdag» presentert som PDF.

Eller klikk her om du vil lese den på ISSU.COM/gmfh.

Og her er bildene mine fra fotoessayet ett og ett:

Forside
Mette frisør er full av frisørenergi!
Farging krever nøyaktighet
Telefonen må besvares mellom andre gjøremål
Vask og deilig hodebunnsmassasje er en nytelse
Sladder med kundene er en viktig del av hverdagen
Klipp er siste hånd på verket

Rapport om prosessen

I denne innleveringsoppgaven skulle vi lage et fotoessay for portretterte en person. Det kunne gjerne være flere personer med, men en person i hovedrollen. Et fotoessay vil si en rekke bilder som forteller en historie. Vi skulle ta 6 bilder pluss et forsidebilde i svart-hvitt, forsidebildet skulle være tatt i studiolys/kunstig lys, og minst ett av de andre bildene i serien skulle være tatt i naturlig lys (dagslys). Men ellers var det fritt fram for bruk av lyskilder og utstyr.

Personen som portretteres skulle samtykke i at bildene ble tatt og at de kunne publiseres, en kontrakt som gav tillatelse til dette skulle fylles ut.

Person som jeg portretterer
I denne oppgaven har jeg valgt å portrettere frisøren Mette og hennes hverdag på jobben. Mette er en veldig blid og smilende person og det ville jeg vise i fotoessayet. Det er hyggelig å gå til frisøren hos Mette! Hun jobber hos Adam og Eva Strøget AS i Oslo, som er en profesjonell frisør med et ganske kult image, dermed ønsket jeg i tillegg at bildene skulle være litt røffe og kule. Fotoessayet heter ”En frisørs hverdag”. Jeg fikk både frisør Mette og kunde Anne Beate til å signere på kontrakten om at det var greit at jeg publiserte bildene av dem. Syntes det var greit å få dette av begge siden kunden også var med på så mange av bildene.
Research
I forkant har jeg vært hos Mette og sett hvordan og hvor bildene kunne tas. Jeg fant ut at det ville være best å ha ekstra lys i tillegg til blitsen på kameraet og skaffet meg en ekstern Canonblits. Vi diskuterte litt rundt mulige bilder på forhånd og avtalte tid for fotografering. Jeg leste litt om lys, bruk av blits og portrettfotografering på forhånd.
Redigering av bildene
En stund vurderte jeg å gjøre hele serien i svart-hvitt, men fant ut at dette ikke ville fungere særlig bra i dette tilfellet, fordi det er for mye kaos i bakgrunnen på mange av bildene. Svart-hvitt kommer best til sin rett når det er tydelige flater og store kontraster mellom lyst og mørkt.
Jeg har redigert bildene i Adobe Photoshop Lightroom. Saturasjonen i bildene er skrudd langt ned slik at de nærmer seg svart hvitt, men rødfargen er økt en del. Bildene har også fått økt kontrast, økt mengde svart og ekstra fill light for å kompensere. Jeg synes resultatet passer bra med Adam og Eva sin image, de har mye svart, hvitt med røde detaljer rødt i sitt interiør.
Veggbilder hos Adam og Eva Strøget

Veggbilde og stil hos Adam og Eva Strøget

Forsidebildet er av en frisørsaks, en kam og en kopp kaffe. Alle tre typiske objekter på en frisørsalong og nært knyttet til Mette siden hun bruker dem hele tiden. Jeg har gjort bildet svart-hvitt med unntak av kammen, her har jeg latt rødfargen være igjen, for at forsidebildet skulle passe sammen med resten av bildene. Jeg prøvde med helt svart-hvitt og det ble ikke fint i det hele tatt. Derfor dette valget her selv om det står svart-hvitt i oppgaven.

Lys og utstyr

Bildet av Mette der hun smiler crazy og skal til å klippe sitt eget hår, er tatt i dagslys utenfor salongen i Strøget. Forsidebildet er tatt med ekstern Canon blits inne i salongen. Alle andre bilder er tatt med kunstig lys innendørs (med og uten blits). Det var vanskelige lysforhold i salongen med mye downlights (spots) i tillegg til store glødelamper (lysepærer uten skjerm) som hang fra taket. Jeg tok bilder både med og uten blits for å se hva som ble best, og skiftet mellom tre objektiver; 18-55mm, 50mm og noen få med 100mm. Brukte også blitsen med og uten en lys plasthette foran.

Belysning hos Adam og Eva Strøget

Lyssettingen i bildene er kunne helt sikkert vært mye bedre, men jeg valgte bevisst å ta innendørs bilder til denne oppgaven selv om dette ikke er det jeg kan mest om. Hittil har jeg tatt mest bilder i utendørs i dagslys, lyssetting og innendørs foto er en stor utfordring for meg og noe jeg vil lære mer om. Skulle gjerne lære å ta bilder med så flott lys som bildet av modellen med det krusete håret ovenfor (som henger på veggen hos Adam og Eva Strøget). Eller som bildet med modellen med det hvite håret, her er det flott dramatisk lyssetting!

Ett svar

  1. Tilbaketråkk: Obligatorisk oppgave 08 – Flash fotogalleri og flash interaktivt banner « Gry Monica's hjørne

Legg igjen en kommentar